Sökmotoroptimering

Inom digital marknadsföring finns det många viktiga aspekter för att få din verksamhet att synas. En viktig aspekt är SEO. SEO är en förkortning av engelskans Search Engine Optimisation, som på svenska går under namnet sökordsoptimering eller sökmotoroptimering.

Att förklara sökmotoroptimering är inte helt enkelt, det är en ganska komplicerad process som inte är helt enkelt att förstå sig på. Att prata om optimering med någon som är insatt i frågan innebär ofta tekniska termer som gemene man förstår sig på. Här bryter vi ned det så att det blir enkelt att förstå.

Vad betyder sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering är det svenska ordet för det ordet Search Engine Optimisation, som även brukar förkortas SEO. Synonymer till sökmotoroptimering är bland annat sökordsoptimering, sökoptimering, Google-optimering mm.

Vad är sökordsoptimering?

Sökmotoroptimering handlar i grund och botten om att arbeta för att en hemsida ska hamna så högt upp som möjligt på Googles eller någon annan sökmotors resultat. För att exemplifiera det hela så antar vi att du driver ett företag som säljer akvarium i Göteborg. En potentiell kund använder Google och söker efter ”akvarium i Göteborg” eller ”billiga akvarium”. Om du har optimerat din hemsida eller låtit ett företag göra det kommer du att hamna högre upp i sökmotorns träfflista, och en potentiell kund har betydligt högre chans att hitta till just dig. Vill du veta mer om sökmotoroptimering rekommenderar vi White Board Friday på Moz.com.

Sökmotoroptimering - Test av hemsidan

För att se hur bra man optimerat sin sida mot sökmotorerna, d.v.s. hur bra man har gjort sin sökmotoroptimering kan man ta hjälp av analyser. På Noordigital.com kan man genomföra ett sökmotoroptimering-test av sin hemsida för att se hur bra man ligger till på sökord inom sin bransch. I detta test får du då reda på vilka sökord som din sida rankar på och vilka organiska positioner de har i sökresultaten. 

Ett bra sätt för dig som vill få tips på sökord samt vilken potential sidan har på Google. Ett annat bra SEO-verktyg är Ahrefs.se för att scanna av din sida eller Keywordtool.io för att hitta bra sökord.

Varför SEO?

Vi nämnde det kort ovan, SEO är viktigt för att ditt företag ska hamna högt upp i resultatlistorna hos olika sökmotorer, som exempelvis Google. Ju högre upp ditt företag hamnar, desto större chans är det att du får in trafik till din hemsida. Man väljer alltid de företag som kommer upp först efter att du har genomfört din sökning, och om inte något av de översta företagen stämmer överens med det du letar efter, så gör man en helt ny sökning istället för att bläddra längre ned i resultatlistan. Därför är det alltså superviktigt att man kommer högt upp i sökningen. När du ligger högt upp får du som sagt mer trafik, och mer trafik innebär mer kunder, och i slutändan, ökad försäljning!

Komplettera med skyltar för bättre lokal SEO

När det gäller SEO, är skyltarnas betydelse ofta knuten till lokal synlighet. Genom att framhäva företagsnamn och -tjänster kan skyltar bidra till förbättrad lokal sökmotorrankning. Detta blir särskilt viktigt för företag som vill stärka sin lokala närvaro och locka kunder från närområdet. Dessutom kan skyltar uppmuntra kunder att lämna online-omdömen, vilket är en viktig faktor i SEO. En skylt som uppmanar till att lämna ett omdöme på Google kan till exempel påverka både antalet och kvaliteten på de omdömen som ett företag får.

Skyltar kan också integrera nyckelord och fraser som är centrala för företagets online-innehåll. Detta bidrar inte bara till en konsekvent branding, utan stärker även företagets sökmotorpositionering genom att skapa en tydlig koppling mellan fysisk och digital närvaro.